۱۳۹۰ بهمن ۷, جمعه

چابهار



رودخانه باهوکلات






دریاچه صورتی - چابهار







ساحل بریس - چابهار

 
این تالاب زیبا با جزر و مد صورتی متمایل به قرمز و طبیعت پیرامون آن از جمله دیدنی‌های چابهار در ساحل دریای مکران است که پذیرای گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور است.
این تالاب صورتی در دره لیپار واقع شده که اوج زیبایی این پدیده همگان را متعجب ساخته به طوری که در لیست پربازدید ترین جاذبه های گردشگری شهرستان چابهار قرار گرفته است.
جزر و مد سرخ یا صورتی رنگی که در این تالاب رخ می‌دهد زیبای های این تالاب را دوچندان می سازد و انسان را به آرامش فرامی خواند.
تالاب صورتی چابهار یکی از مناطق مهم گردشگری در این بندر زیباست که با جزر و مد آرام و صورتی رنگ خود گردشگران را به آرامش فرا می خواند و آنها را شگفت زده می کند.
رنگ قرمز این پدیده محصول فعالیت پلانکتونهای گیاهی این منطقه است فراوانی مواد آلی و معدنی به همراه جریانهای دریایی حاصل از طوفانهای مونسون باعث افزایش پلانکتونها و در نتیجه این پدیدهٔ منحصر به فرد اقیانوسی می‌شود.
دریاچه صورتی در حاشیه تالاب فصلی لیپار و در فاصله 20 کیلومتری شرق چابهار از جمله مناطق مهم و زیبای سیستان و بلوچستان است که به لحاظ نوع بافت خاک بستر دریاچه، آب آن صورتی دیده می‌شود گستره این پهنه آبی 10 هکتار است.
حسین سرگزی کارشناس مدیریت مناطق بیابانی در این بار می گوید: وجود پلانکتون‌های گیاهی زیاد در منطقه ، وفور مواد آلی و معدنی که از طریق رودخانه‌ها و خورهای متصل به خلیج به این حوزه هدایت می‌شوند، باعث افزایش زیاد تولید بیولوژیکی در بعضی از فصول سال خواهد شد به طوری که این عوامل به همراه جریانات دریایی حاصل از طوفان‌های مونسون که از ویژگی‌های منحصر به فرد حوزه اقیانوسی دریای عمان است، موجب افزایش بیش از حد تعداد پلانکتون‌های گیاهی در ماه‌های بعد از فصل مونسون می‌شود.وی می افزاید: در ماه‌های بهمن، اسفند، فروردین، شهریور و مهر شاهد پدیده جزر و مد قرمز در منطقه خلیج گواتر هستیم که عامل اصلی به وجود آورنده گونه نوکتیلوکا میلیاروس بوده که در ماه‌های بهمن، اسفند و فروردین تعداد آن به شدت افزایش می‌یابد. به گفته وی طی بررسی‌های بعمل آمده در منطقه، تاکنون 93 گونه پلانکتون گیاهی، 31 گروه پلانکتون جانوری، 64 گونه از انواع نرم‌تنان، 85 گونه انواع ماهی، 24 گونه از سخت پوستان، 14 گونه مایوبنتوز و 46 گونه مختلف از جلبک‌ها شناسایی شده‌اند.



دریاچه صورتی - چابهار

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر