۱۳۹۰ بهمن ۷, جمعه

پیشنهاد استفاده مجدد از "درياي مكران" به جاي "درياي عمان"


مبتكر ايده روز ملي خليج فارس گفت: پيشنهاد مي‌شود محققان و پژوهشگران ايراني در آثار و نوشته‌هاي خود بار ديگر از نام باستاني «درياي مكران» به جاي درياي عمان استفاده كنند.





جعفر مرادي شهدادي امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار داشت: جعل و حذف نام تاريخي و كهن متعلق به سرزميني كه 62 برابر برخي از كشورهاي عربي از جمله بحرين و امارات داراي سابقه تمدن و مرزهايي مشخص بوده، امري محال و ناشدني است.

وي با اشاره به مسبوق به سابقه بودن تحريفات صورت گرفته توسط برخي از شيخ نشينان حاشيه جنوبي خليج فارس به پشتيباني دول غربي افزود: اگر آن روزهايي كه نام تاريخي و باستاني درياي مكران در معرض تحريفات ناجوانمردانه استعمار انگليس قرار گرفت و به ناگاه نام غيرمعمول و جعلي درياي عمان جايگزين آن شد با قاطعيت پاسخ گستاخي‌هاي آنان داده مي‌شد اكنون شاهد اينگونه هجمه‌ها و جوسازي‌ها عليه نام «خليج فارس» نبوديم.
اين پژوهشگر هرمزگاني ابراز داشت: طبق بررسي اسناد و متون تاريخي تنها نامي كه از دوران باستان براي خليج جنوبي ايران مورد استفاده قرار گرفته نام تاريخي درياي پارس يا خليج فارس بوده كه در بيشتر نقشه‌هاي قديمي در جوار «درياي مكران» به ثبت رسيده است.
وي گفت: نام تاريخي خليج فارس كه يادگاري از دوران امپراطوري بزرگ هخامنشيان است نه تنها به سرنوشت درياي مكران دچار نخواهد شد بلكه تا به ابد نيز جاويد و ماندگار خواهد ماند.
مرادي شهدادي در پايان ضمن اشاره به موجود بودن اسناد مربوط به استفاده از نام درياي مكران در دوره‌هاي مختلف تاريخي افزود: پيشنهاد مي‌شود محققان و پژوهشگران ايراني در آثار و نوشته‌هاي خود بار ديگر از نام باستاني «درياي مكران» استفاده كنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر