۱۳۹۱ تیر ۱۲, دوشنبه

نشانی دیگر از تمدن بلوچستان / کشف گورستان ۴۷۰۰ ساله در روستای کشیگ نیکشهر+عکس


کارشناس میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان از کشف گورستان ۴۷۰۰ ساله مربوط به عصر مفرغ در روستای کشیگ شهرستان نیکشهر خبر داد.




محمد حیدری اظهار داشت: کارگران شرکت آب و فاضلاب روستایی هنگام انجام عملیات حفاری و کانال کشی با استفاده از بیل مکانیکی برای آبرسانی به روستای کشیگ، متوجه این آثار ارزشمند تاریخی شدند.
وی افزود: در جریان این حفاری، گورهای پیش از تاریخ متعلق به دوران عصر مفرغ در روستای کشیگ از توابع بخش مرکزی در ۱۲ کیلومتری شمال شهر نیکشهر بالادست سد خیرآباد کشف شد.
کارشناس میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان ادامه داد: حفاری توسط بیل مکانیکی به طول ۳۸۰ متر و عمق دو متر در حال انجام بوده که ناگهان بیش از ۲۰ گور کشف و تعدادی به کلی نابود شده‌اند.
حیدری بیان داشت: پس از آشکار شدن این گورستان، تیمی از کارشناسان باستان شناس میراث فرهنگی استان به محل اعزام شده و به نجات بخشی، ساماندهی، مطالعه و کاوش پرداختند.
وی افزود: گورستان کشف شده روستای کشیگ از جمله بزرگ‌ترین گورستان‌های عصر مفرغ سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود که وسعت آن به ۳۵ هکتار می‌رسد.
کارشناس میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: این محل از استقرارگاه‌های مهم هزاره سوم قبل از میلاد در امتداد رودخانه کشیگ است که تدفین در این گورستان به صورت قبوری با معماری ساخته شده از دیوارهای سنگ چین و سقف مسطح سنگی هستند که در عمق ۱/۵ متری از زمین قرار گرفته‌اند.
حیدری گفت: با توجه به آثار به دست آمده در این گورستان، ارتباط نزدیک ساکنان اولیه این منطقه با مناطق شمالی بمپور کاملا مشخص است.وی عنوان کرد: از ویژگی‌های مهم این گورستان می‌توان به وسعت نسبتاً زیاد ۳۵ هکتاری آن و قبور منحصر بفرد سنگی و قلوه سنگ‌های رودخانه‌ای و دیوار چینی شده دور قبر و با سقف مسطح سنگی پوشش داده شده اشاره کرد و از سویی دیگر قبور با طول چهار متر و عرض یک متر از ویژگی‌های مهم آن به شمار می‌رود.
کارشناس باستان شناس و سرپرست گروه اعزامی اداره کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان اضافه کرد: در مرحله نخست برنامه اضطراری نجات بخشی و مطالعه این گورستان انجام و سپس کانال حفر شده به حالت اولیه بازگردانده خواهد شد و مسیر حفر کانال برای آبرسانی به روستای کشیگ تغییر خواهد کرد و برنامه‌ریزی لازم برای مطالعه بیشتر و کاوش در این محل در زمان دیگری انجام خواهد شد.حیدری از مهم‌ترین آثار کشف شده گورستان کشیگ را ظروف سفالین و اشیاء دوران مفرغی و سنگی- دسته هاون‌های بزرگ سنگی اشاره کرد که کشف این آثار و دست یافته‌ها قدمت این گورستان را حداقل تا ۴۷۰۰ سال می‌رساند.
وی افزود: هر چند با توجه به وسعت ۳۵ هکتاری این محوطه باستانی احتمال زیادی وجود دارد که آثاری با قدمت بیشتر در روستای کشیگ کشف شود.رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری نیکشهر نیز گفت: این شهرستان دارای ۴۵۰ اثر تاریخی و باستانی کشف شده است.
خیرالنساء امیری بیان کرد: وجود آثار تاریخی و باستانی از جمله قلعه‌های نیکشهر، قصرقند، بنت، اسپکه، چانف و مسکوتان، هریدوک، پیپ، فنوج، شگیم، هیت، محوطه‌های باستانی و تاریخی شامل چهل دختران، هاتین (خاتون) گت و سیاه بن، تپه دمبیگان، جاپرجاهان کشیگ، و مساجد جامع تاریخی قدیم فنوج و عبدالقادر شهر نیکشهر و مسجدجامع هیچان، این شهرستان را به یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین مناطق تاریخی و باستانی جنوب سیستان و بلوچستان تبدیل کرده است.
وی ادامه داد: از این تعداد تاکنون ۳۲ اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است و تعدادی دیگر نیز در حال ثبت هستند.
رئیس اداره میراث فرهنگی نیکشهر بیان داشت: نیکشهر با پیشینه درخشان در برگیرنده آثار تاریخی و باستانی فراوان بوده که برای استان سیستان و بلوچستان نیز دارای اهمیت ویژه‌ای است به طوری که آثار تاریخی و باستانی، سفال‌ها، ظروف و اشیاء کشف شده در این شهرستان قدمت آن را به ۹ هزار سال می‌رساند.امیری گفت: وجود بیش از ۶۰ منطقه گردشگری نظیر آبشارها، روستاهای هدف گردشگری، نخلستان‌ها و باغات میوه‌های گرمسیری و سردسیری، چشمه‌های آب معدنی و آب گرم و ۴۵۰ اثر تاریخی و باستانی شهرستان نیکشهر را به یکی از مناطق مهم گردشگری سیستان و بلوچستان تبدیل کرده است.روستای کشیگ با جمعیت ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از توابع دهستان ماهبان بخش مرکزی نیکشهر در فاصله ۱۲ کیلومتری شمال مرکز این شهرستان و در بالادست سد خیر آباد واقع شده است.






هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر