۱۳۹۲ مرداد ۱۳, یکشنبه

مصاحبه اختصاصی کلات نیوز با جهانگرد و عکاس نروژی



به نظر من وقتی در مورد یک کشور صحبت می کنیم ساختمان ها، خیابان ها و تاریخ آنها مهم نیستند بلکه ملت آنهاهستند که با ارزش و مهم هستند .

کلات نیوز –   ” یارلِه آبُ ” « JARLE Aabø » خبرنگار ، عکاس که با تلویزیون ، رادیو و روزنامه های مشهور نروژی همکاری دارد در سفری به ایران ودر گرمای طاقت فرسای بلوچستان و در چند روز از ماه مبارک رمضان میهمان مردم این استان گردید که در سفری چند روزه از زاهدان تا چابهار ( زاهدان- میرجاوه – تمندان – سنگان – خاش – ایرانشهر – لاشار – نیکشهر –چابهار )   با  تنی چند از دوستان همراه بود . در این مسیر فرصتی دست داد تا در نیمه این سفر با وی همراه گردیم و در خصوص بسیاری از موارد هم سخن شویم که ماحصل این سفر بصورت مصاحبه ایی در ذیل خواهد آمد . در این جا باید از همکاری دوست و برادر خود جناب آقای مصطفی دانشور که زحمت بسیار را متحمل گردید و در کل سفر به عنوان مترجم همراه گروه بودند تشکر نماییم .

یارلِه آبُ ” خود را اینگونه معرفی نمود : من ۵۰ سال سن دارم ، در اسلو زندگی می کنم ، ۴ فرزند دارم که با خودم زندگی می کنند و از دانشگاه در رشته خبرنگاری فارغ التحصیل شدم و حدود ۲۰ سال است که دارم با تلویزیون، رادیو، روزنامه های مشهور و ملی نروژ همکاری می کنم و بسیار خوش شانسم که توانستم از دو جایزه ایی که برای خبرنگاران در نروژ وجود دارد هر دو را کسب نمایم ، کار من پوشش دادن اطلاعات و رویدادهای ناشناخته در کشور است ، ۱۰ سال قبل شغل خودم را عوض نمودم و کارم را در زمینه روابط عمومی و ارتباط مردمی تغییر دادم و به مردم در برقراری ارتباط با مطبوعات کمک می کنم.
وی در خصوص بیان موفقیت ها و آویزان نمودن نشان های موفقیت خود و علنی نمودن آنها چنین گفت : ما در نروژ موفقیت های خودمان را و تقدیر نامه های خود را پنهان می کنیم ، چون مردم فکر می کنند ما دیوانه اییم [ در صورت نمایش دادن ] ، هدف اصلی نروژی ها برابر بودن است و عقیده دولت هم این است که همه مردم باید برابر باشند در همه زمینه های زندگی و ما بدنبال این نیستیم که خانه های بزرگ و ماشین های گران قیمت داشته باشیم، اگر موفقیت کسب نمودید لازم نیست اعلام کنید .

« JARLE Aabø » علت حضور خود در ایران و بلوچستان را اینگونه بیان نمود : در جهان کشورهایی زیادی وجود دارد که مردم درباره آنها اشتباه فکر می کنند و من فکر می کنم که این موضوع جالبی است که بتوان به کشورهای دیگر بروم و حقیقت را با چشم های خودم ببینم ، در ماه ژانویه یک ایرانی مستاجر من گردید و وقتی به من گفت که می تواند به من کمک نماید من نیز بلیط گرفتم و به ایران آمدم در این بین دوستم جناب آقای دکتر علی رضا میرلاشاری نیز به من گفت بهتر است سفری به بلوچستان نیز داشته باشم و اون روز اولین دفعه بود که در مورد اقلیت های ایرانی اطلاعات کسب نمودم و قبل از ان بعنوان یک گروه اقلیت برای من وجود نداشتند و برای من عجیب بود و این اشتباه من نیست بلکه اشتباه خود شماست ، اگر شما خودتان به من نگویید و حرف نزنید من از کجا باید بدانم؟ مشکل بزرگ شما در ارتباط برقرار کردن است .
وی در خصوص  مشکل در ارتباط برقرار کردن گفت : نظر من این است که هر کشور و مجموعه  وظیفه دارد که بودن خودش را اعلام نماید ، به نظر شما چرا شرکت کوکا کولا تا این حد سرمایه گذاری میلیاردها دلار نموده است با توجه به اینکه در تمام جهان شناخته شده است ؟ و این فقط به این دلیل است که بگوید هست و وجود دارد.

 ” یارلِه آبُ ” در خصوص شناخت خود از مردم ایران و بلوچستان در این مدت اظهار داشت : بر اساس شناخت چند روزه ایی که به ایران آمدم وسفری به تهران و به سواحل خزر داشتم ( که پس از این سفر به اصفهان و شیراز نیز خواهم رفت . ) فکر میکنم مردم ایران بسیار تنبل ، حراف و خیلی لوس اما خیلی دوستانه اند و برای شما بهترین کارها را انجام می دهند ولی عملگرا نیستند و هیچ علاقه ایی برای شناختن کلیت کشور خودشان هم ندارند ، من ازدوستان تهرانی خود خواستم که همراه من به بلوچستان بیایند ولی آنها گفتند که ما اصلاً به آنجا نمی آییم آنجا همه قاچاق فروشند و اسلحه دارند و خطرناک هستند ، البته این اصلاً درست نبود ، فکر می کنم بسیاری از ایرانی ها می ترسند به این منطقه بیایند.

 « JARLE Aabø » در خصوص بلوچستان و شناخت خود از مردم این منطقه گفت : این منطقه با تهران و حومه تهران تفاوت بسیار دارد، این مردمی که  د ر اینجا دیدم قلبهایی بسیار بزرگ تر دارند، من نمیدانم که فارس ها بهترند یا بلوچ ها و کدام بهترند ولی می دانم بسیار متفاوت هستند ، فکر می کنم کسانیکه در یک کشور زندگی می کنند باید حقوق برابر داشته باشند تا بعنوان یک انسان به رشد و تعالی برسند. به نظر من وقتی در مورد یک کشور صحبت می کنیم ساختمان ها، خیابان ها و تاریخ آنها مهم نیستند بلکه ملت آنهاهستند که با ارزش و مهم هستند.
وی همچنین گفت : از دید من ایران یک کشور خاصی است که همانند یک جزیره در دریا احاطه شده است ،  چالش های بسیار دیدم و چیزهای زیادی در مورد این موارد نمی دانم و فقط می دانم که دولت باید به مردم خدمت کند و پشت هر دولتی همین مردم وجود دارند . به نظر من تنها راه صلح شما آن است که باید به آن چیزی که هست احترام بگذارید و از طریق گفتگو می توانید جامعه را به سمت بهار شدن و بهار بودن سوق بدهید.

یارلِه آبُ ”  در خصوص شناخت خود از مردم بلوچستان اظهار داشت : فکر می کنم شما افرادی بسیار با وقار و ساکت هستید ، شما باید بسیار رسا و با صدای بلند صحبت کنید زیرا شما درباره هویت خود که در دل دارید باید سخن بگویید ، من هرگز چنین برخورد و استقبالی را در هیچ جا تجربه ننمودم و از ۱۰ من به این مردم ۱۰ خواهم داد،  شاید شما دارید تظاهر به این خوبی می کنید ولی  من احساس می کنم واقعیت همین است و شما باید به این خصلت خود افتخار کنید.









هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر